Hormonal Kanamalar

1-İNTERMENSTRUEL SENDROM: Yumurtlama kanaması da denir. Yumurtlama zamanında kasık ağrısı ve vajinal kanama görülür. Adetleri 28 gün olan kadınlarda genelde 14 -15 gün ortaya çıkar. Genelde 30 yaşlarındaki kadınlarda görülür. Ağrı yumurtlamaya bağlı olur, süresi birkaç saattir. Böyle olmakla beraber 24 veya 48 saate uzayabilir.Ağrı bele, makata, mesaneye yayılma özelliği gösterebilir.Çok kere apandisit ve dış gebelik ile karışabilir. Kanama ağrıdan sonra ortaya çıkar. Bazen birkaç damla kan, bazen de kirli siyah çok az bir kanamadır. Nadiren adet kanaması kadar olabilir. Genelde 1- 2 gün sürüp geçer. Diğer adete kadar devam edenleri de vardır. Yumurtlama ile birlikte kanda östrojenlerin ani ve fazla düşmesi sonucu oluşur. 2-3 ay üst üste tekrarlarsa doğum kontrol hapları ile 3 veya 6 ay tedavi yeterlidir.

2-JUVENİL KANAMA: Ergenlik döneminde, bazen ilk adette bazen de daha sonra ortaya çıkan ve uzun süren kanamalardır. Gittikçe uzayan adetler ve buna bağlı uzun süre adet olamama şeklindedir. Bazı hastalarda kanama anormal denecek kadar fazladır. Bu ağır kanamalar okul veya çalışma hayatını etkiler, kan transfüzyonu yapılacak kadar derin anemiye sebep olur. Henüz yeni adet görülen dönemlerde yumurtlama olmadığından, bunun sonucu olarak uzun süre östrojene maruz kalmadan dolayı oluşan bir kanamadır. Fakat bu kanamalarda özellikle dikkat edilmesi gereken sistemik bir hastalığın sonucu olmamasıdır. Bazı karaciğer, kan ve böbrek hastalıkları da ( faktör VIII eksikliği, Willebrand ) bu tip kanamalara sebep olabilir. Aşırı kanamaya ve anemiye bağlı enfeksiyon riski arttığı için hormon düzenleyiciler dışında antibiyotik de verilmelidir. Gerekirse kan transfüzyonu, rahim kasıcı ilaçlar durdurulamayan vakalarda ise küretaj yapılmalıdır.

3-PRE VE POSTMENSTRUEL KANAMA : Bazı kadınlarda adete birkaç gün kala,bazılarında da adet bittikten sonra birkaç gün devam eden kanamalar olabilir.Bilinen anlamda bir kanama değildir,genelde lekelenme şeklinde ifade edilen çamaşırı çok az kirleten kirli kahverengi bir akıntıdır. Progesteronun kan seviyesinin erken düşmesi adet öncesi lekelenmeye, östrojenin yeterli salgılanmaması ise adet sonrası lekelenmeye neden olur. Adet düzenleyicilerin 4- 6 ay arası kullanımı tedavide başarı sağlar.

4-PREMENOPOZAL KANAMA: Menopoz öncesi dönemde de adetler çoğu zaman yumurtlama olmadan oluşur. Meydana gelen kanamalar da yumurtalıkların iflası ve östrojen yetersizliği sonucu olmaktadır. Hem iki adet arası süre kısalır hem de adet miktarı artar. Böylece 1-15 günde bir adet görme durumu oluşur. ! ! Böyle olmasına rağmen bu yaş grubunda her şeyden önce organik nedenler, özellikle kanser düşünülmelidir. Bu amaçla kısa sürelerde tekrarlayan veya devam eden kanama durumlarında probe küretaj yapılmaldır. Yaklaşık 6 ay adet düzenleyici kullanılır.

5-ORAL KONTRASEPTİFLERE BAĞLI KANAMA: Doğum kontrol hapı alan kadınların bazılarında adet dışında zaman zaman ara kanamalar meydana gelebilir. Daha çok iki adetin arasında, az miktarda ve çamur gibidir. Özellikle düşük doz hormon içeren hapların kullanımında oluşmaktadır. Genelde ilk kullanılan aylarda veya ilaç kullanımı uzadıkça olur. Koruyuculuğu kanamaya rağmen devam eder. Tedavide daha yüksek dozlu bir preparata geçilir.

JİNEKOLOJİK KANAMALARDA YAKLAŞIM: Hastanın yaşı, kanamanın ne zamandan beri olduğu, beraberinde kıllanma, kilo değişikliği bulunup bulunmadığı, kanama nedeniyle daha önce tedavi edilip edilmediği,edilmişse nasıl bir tedavi uygulandığı belirlenmelidir Jinekolojik kanamalarda uygun ve yerinde bir hormonal tedavi düzenlendiği zaman, kanama giderek bir azalma seyri göstererek 48 ya da 72 saat içinde durur. Şayet bu süre içinde kanama kesilmezse organik olabileceği unutulmamalıdır Kanser ile ilgili kanamalar başladıktan sonra kesilmezler Kanamanın seksüel ilişki sonrası olup olmadığı b-hcg ; gebelik, özellikle dış gebelik kanamalarından ayırt etmek için bakılmalıdır Jinekolojik muayene, ultrason, histeroskopi, hormon analizi ve probe küretaj tanı konmasında yardımcıdır

PROBE KÜRETAJ: Kanaması rahim içinden gelen hastalara probe küretaj ( full küretaj ) mutlaka yapılmalıdır. İki yönden faydası vardır : 1- Kanama hemen durur 2-Materyalin patolojik incelenmesi sonucu tanı konur.

Op.Dr. Pelin İlbeyi'ne Sorun