Kürtaj

KÜRTAJ NEDİR ?

Gebelik sonlandırması, gebelik terminasyonu, dilatasyon-küretaj adı ile de bilinen kürtaj, istenmeyen ya da normal olarak devam etmeyen hamileliği sonlandırma işlemidir.

Bu cerrahi işlemin psikolojik boyutu hasta açısından çok daha zordur. Çünkü hafif bir sedasyon anestezisi eşliğinde vakum yöntemi ile bu işlem hastaya yok denecek kadar az zarar vermektedir.

Kürtaj istenmeyen veya normal seyrinde gitmeyen gebeliğin özel yöntemlerle sonlandırılması işlemidir. Literatürde gebelik terminasyonu, gebelik sonlandırılması, dilatasyon-küretaj şeklinde de ifade edilmektedir. Toplumumuzda kurtaj, kurtaş, küretaj (kürtaj), kürtaş, gibi ifadelerle isimlendirilmektedir.

KÜRTAJI AİLE PLANLAMASI OLARAK GÖRMEYİN.

KÜRTAJ ÖNCESİ MUTLAKA HASTALARIMIZLA YÜZYÜZE KONUŞUP, DETAYLI BİLGİ VERMEKTEYİZ.

• • Kürtaj 1983 yılından beri Türkiye de yasaldır.
  • • Hastanın 18 yaş üstü,yani reşit olması gerekmektedir
  • • Bu işlem 10. gebelik haftasına kadar yapılmaktadır.
  • • Hasta evli ise mutlaka eşinin rızası ve onayı gerekmektedir.
  • • Bekar ise tek başına aldığı karar ile yapılabilir.

Kürtaj kararı verirken, Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı tarafından ayrıntılı bir şekilde bilgilendirilmeniz gerekir.

Bir çok ülkede olduğu gibi Türkiyede de yasal bir işlemdir. 1983 yılında kanunu onaylanmıştır. 10. haftaya kadar bu işlem kadın evli ise çiftlerin karşılıklı rızası ve imzası ile, hasta bekar ve 18 yaşın üstünde ise sadece kendi rızası ile kürtaj yaptırabilir. Yani diğer adı ile YASAL TAHLİYE reşit kadınlarımıza tanınmış tamamen yasal ve çağdaş bir yöntemdir.

Kürtaj sadece Kadın hastalıkları ve doğum uzmanları tarafından steril ve uygun koşullar altında yapılır. Türkiye de resmi olarak kullanılan düşük ilacı yoktur ve kullanılmamaktadır. Adet gününde gecikme olduğu takdirde mutlaka yapacağınız gebelik testinin ardından, en kısa sürede bir jinekoloğa başvurmanız gerekmektedir. Asla ‘ söktürücü ‘ olarak adlandırılan ilaçlar kullanılmamalıdır. Bazı durumlarda bunlar bir takım risklere sebep olabilmektedirler.

İstenmeyen gebelikler dışında ise, tıbbi olarak devam etmeyen ya da devam etmesinin sakıncalı olduğu durumlarda da kürtaj yapılmaktadır.

KÜRTAJ NE ZAMAN YAPILMALI?

Yasal süresi 10 hafta olmasına rağmen, çok beklenmeden erken yapılan müdahale, hem psikolojik hem de fiziksel olarak hastayı daha az etkiler. Gebeliğin devamını istemiyorsanız, lütfen en kısa sürede doktorunuza başvurun !

Gününüz geçtiğinde gebelik testi de pozitif ise en kısa zamanda doktorunuza başvurun. Uygun kürtaj vaktine ultrason muayenesinden sonra karar verilir. Çünkü çok erken dönmede kürtaj yapılmaz! Erken dönemde yapılan kürtajlarda içerde parça kalma olasılığı veya gebeliğin devam etmesi söz konusu olabilir.

Kürtaj için en uygun günler beklenen adet tarihinden itibaren 7. – 21. günler arasındadır. Tabii ki uygun günün belirlenmesi yapılacak olan ultrason muayenesi sonunda belirlenir.

KÜRTAJ NASIL YAPILIR, NE KADAR SÜRER? teknikleri nelerdir?

En çok merak edilen konulardan biridir. Bu işlem için lokal anestezi uygulanabilir. Ama benim önerim sedasyon anestezisi ile yapmak. Çünkü hem psikolojik açıdan,hem de ağrı açısından sedasyon anestezisi çok daha konforludur.

Kürtaj mutlaka steril şartlarda yapılır. Anesteziden sonra vajina ve rahim ağzı dezenfekte edilir. Daha sonra gebeliğin büyüklüğüne ve hastanın doğum yapıp yapmadığına göre seçilen plastik kanüllerle (Carmen kanul) ve plastik enjektörle vakum yapılarak gebelik boşaltılır.Büyük gebeliklerde çok nadir olarak küret adını verdiğimiz aletlerle rahim içinin kontrolü yapılabilir.İşlem bitmesine yakın, hastaya ağrı kesici yapılır ki , uyandığında ağrı hissetmesin . İşlem 10 ile 20 dakika arasında sürer. Hastanın kendine gelip, klinikten ayrılması için de yaklaşık 30 dakikaya ihtiyacı vardır.

Ve yine en önemli şeylerden biri de bu müdahaleyi, olacak problemleri önleme açısından ve rahim içinde parça kalmaması için ultrason eşliğinde yapmaktır.

KÜRTAJIN RİSKLERİ NELERDİR?

Her tıbbi müdahalede olduğu gibi kürtaj sırasında ve sonrasında bazı problemler yaşanabilinir. Günümüzde streril şartlarda, ultrason eşiliğnde yapılan kürtajda komplikasyonlar yok denecek kadar azdır. Sonrasında verilen antibiyotik tedavisi ve 10 gün sonra yapılacak kontrol muayenesi komplikasyonları en aza indirmektedir.

Burda görevin bir kısmı size de düşmekte;

• • Size verilen ilaçları mutlaka düzgün kullanın
  • • 10 gün denize,havuza girmeyin, seksüel ilişkşde bulunmayın
  • • Ara sıra olan hafif ağrılar, hafif kanamalar veya lekenmeler normaldir.Ancak yüksek ateş, şiddetli karın ağrısı, şiddetli kanama olursa mutlaka doktorunuza başvurun.

Kürtajdan 1 ay veya 40 gün sonra adet olursunuz. Bu adet normalden fazla olabilir.Bundan sonraki adet döngüsü buna göre devam edecektir.

KÜRTAJDA KARŞIMIZA ÇIKABİLECEK PROBLEMLER

• • Enfeksiyon
  • • Parça kalması
  • • Gebeliğin devamı
  • • Rahimde yırtık veya rahim delinmesi
  • • Rahim içinde kan birikmesi (hematom)
  • • Rahim içinde yapışıklık olması (asherman sendromu)
  • • İlaçlara ya da anesteziye hassasiyet, allerji gelişmesi

Yukarıda sayılan komplikasyonlar nadir olmakla beraber karşılaşabileceğimiz durumlardır.

İşlem sonrası lütfen verilen ilaçları düzgün kullanın, 10 gün denize, havuza girmeyin, seksüel ilişkide bulunmayın. Hafif bir karın ağrısı, durup başlayan ara kanamalar, lekelenmeler olabilir.Ama ateş, şiddetli kanama, şiddetli karın ağrısı olursa mutlaka hekiminize başvurun.

Kürtajdan 30 veya 40 gün sonra normal adet olacaksınız ve bundan sonraki adet döngünüz buna göre gidecektir.

"İlk gebeliğe kürtaj yapılırsa bir daha hamile kalınmaz." Bu kesinlikle doğru değildir! İçiniz rahat olsun! Tekrar istenmeyen bir gebelik yaşamamak için mutlaka doktorunuzdan yardım alın!

İstanbul’da uzmanlığım alanı doğrultusunda yasalarca belirtilen şartlarda kürtaj operasyonları yapmaktayım.

GİZLİLİK TAAHHÜTNAMESİ

Muayenehaneye başvuru nedeniniz ve size ait kaydedilen tüm bilgiler,sizin yasal haklarınız kapsamında (T.C. Sağlı Bakanlığı Hasta Hakları Yönetmeliği RG 01.08.1998 23420) tümüyle gizli tutulacaktır. Hastalarımız hakkında gizliliğimiz esastır.

Op.Dr. Pelin İlbeyi'ne Sorun